اخبار

بررسی چالشها و مشکلات ، ارائه راهکارهای عملی و قانونی و ایجاد وحدت رویه راجع به مراکز اقامتی بهبودی و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد ( کمپ ترک اعتیاد )

بدون دیدگاه

حاضرین در جلسه

معاون محترم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان یزد.

ریاست محترم پلیس مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری استان یزد.

ریاست محترم اداره اطلاعات سپاه استان یزد.

ریاست محترم نیروی انتظامی استان یزد .

ریاست محترم شورای مواد مخدر استان یزد.

رياست محترم مرکز بهداشت استان یزد.

مدیریت محترم مرکز اجتماعی استانداری یزد.

مدیر کل محترم اداره صنعت معدن تجارت استان یزد.

معاونت محترم امور اجتماعی سپاه الغدیر استان یزد.

ریاست محترم مرکز غربالگری بهزیستی استان یزد.

معاونت محترم پیشگیری بهزیستی استان یزد.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ خط خورشید.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ پیام آوران بافق.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ امید بانوان.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ نوید آزادی.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ جامع یاران مهر.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ کامران.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ میلاد نور مهریز.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ پر پرواز.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ شاداب.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ نجات یافتگان خاتم.

موسس و مدیریت محترم داخلی کمپ طلوع پاکی.

   به منظور حصول به اهداف ذیل مقرر گردید مطابق ضوابط حاکم تر نمی اندیشیده شود تا جهت کلیه مددجویان کمپ ها چه اجباری به اختیاری حتما پرونده غربالگری مهر تشکیل شود.

  • ایجاد جامعه آماری استانی و منسجم
  • پرهیز از وقوع تخلفات و جرائم مرتبط با معرفی معتادان به کمپ ها نظير آدم ربایی (شکار چی)
  • جلوگیری از فرار محكومين متواری و پناه ایشان به کمپها
  • نظارت مستقیم بر ورودی و خروجی کمپ ها
  • رعایت کامل تعرفه و یارانه های درمانی و غیره

با توجه به اینکه کمپ ها تحت نظر سازمان بهزیستی به فعالیت های درمانی مربوطه می بردارند مقرر گردید به منظور تقلیل هزینه های جاری از قبیل اجاره بها . آب و برق و گاز و مالیات و مواد خوراکی و بهداشتی و غیره جلساتی با محوریت سازمان بهزیستی با مسئولین مربوطه از قبیل اداره صمت ، مالیات شرکت های توزیع برق و آب و گاز و بیمه تامین اجتماعی تشکیل و در خصوص موضوع حسب مورد چاره اندیشی شود.

به منظور حمایت همه جانبه مالی ، فرهنگی و ورزشی مقرر گردید واحد فرهنگی و عقیدتی استانداری، شهرداری و سپاه پاسداران نسبت به فعالیتهای معنوی از قبیل ارسال بسته های فرهنگی و هنری و ورزشی ، برگزاری جلسات معنوی و فرهنگی و در آخر ارائه بسته های مبتنی به خانواده های مددجویان نیازمند اقدام فرمایند.

با توجه به اهمیت موضوع رعایت مسائل بهداشتی در کمپها مقرر گردید شبکه بهداشت و درمان مطابق مقررات و با جدیت تمام بازرسیهای لازم انجام و اقدام فرمایند.

با توجه به وضعیت موجود به منظور تسهیل دسترسی مددجویان به خدمات انتظامی و قضایی مثل طرح شکوانبه مقرر گردید ضابطین محترم انتظامی (پلیس مبارزه با موادمخدر ) ماهیانه از کمپها بازدید و مطابق مقررات اقدام فرمایند به منظور جذب نیروی ماهر و توانا و ایجاد فضای رقابت در امر خدمات دهی مقرر گردید سازمان بهزیستی مطابق ضوابط و پس از اطلاع رسانی عمومی اقدامات لازم جهت اعطای مجوز به اشخاص ذی صلاح را تسهیل فرمایند.

با توجه به اهمیت موضوع نظر به اینکه اعطای موجوز های متعدد به یک نفر با فعالیت همزمان و غیر رسمی یک نفر در کمپهای متعدد و همچنین خرید و فروش غیر رسمی و داخلی مجوز کمپ موجب فساد و تبعات منفی می باشد لذا مقرر گردید سازمان بهزیستی ضمن رصد موثر موضوع ، تمهیداتی اعمال تا علاوه بر عدم بروز تخلف و برخورد قانونی در هر مورد اقداماتی انجام دهد تا آسیب های احتمالی به حداقل ممکن برسد.

با توجه به وضعیت و شرایط خاص اقتصادی حاکم بر جامعه و تورم لحظه ای و اینکه این امر در برخی از موارد موجب تخلف و اخذ هزینه های خارج از تعرفه توسط کمپها از مددجویان شده است فلذا مقرر گردید در اسرع وقت سازمان بهزیستی رایزنی های لازم با مقامات مسئول انجام تا نسبت به واقعی سازی تعرفه ها و سپس برخورد موثر با متخلفین اقدام گردد.

با توجه به وضعیت موجود و اینکه تنها اکتفا به مدت محدود اقامت مددجویان در کمپها جهت درمان کامل کافی نیست لذا مقرر گردید کمپها با همکاری بهزیستی از ظرفتیهای موثر مراکز na .  aa  استفاده نمایند.

با توجه به اهميت مانایی بر ترک و ادامه درمان مقرر گردید سازمان بهزیستی حداکثر استفاده از ظرفتیهای ممکن برای درمان شدگان کمپها را بکار ببندد از جمله اسان سازی اعطای تسهیلات قانونی اعم از اعطای وام . ضمانت بانکی و همچنین فراهم نمودن شرایط اشتغال و کار در مورد سازمان بهزیستی و شهرداری مقرر گردید تا با همکاری هم نسبت به ایجاد گرم خانه به نتیجه لازم برسند با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی اشخاص مقرر گردید تیم غربالگری بهزیستی و همچنین مسئولین کمپ در بدو پذیرش حقوق و تکالیف مراجعه کنندگان اعم از مددجویان و اشخاص معرف را به ایشان تفهیم و همچنین اقدامات موثر از طرق دیوار نویسی و نصب بنر در محل کمپ ها انجام دهد.

این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.