ترک مواد صنعتی و سنتی

مواد مخدر در انواع مختلف صنعتی و سنتی موجود بوده که هر کدام عوارض و اثرات مختلفی ایجاد می‌کنند. ترک بیشتر این مواد اعتیادآور دشوار است.

مواد مخدر چیست؟

به مواد مختلفی که در طول تاریخ ذهن و رفتار را تغییر می‌دهد، مواد مخدر گفته می‌شود. در واقع مواد مخدر هر نوع ماده غیرقانونی است که ضرر آن بیشتر از فایده آن است. برخی از مواد مخدر داروهایی هستند که در دوزهای پایین فرد را کسل کرده و درد را تسکین می‌دهند. همچنین خواب عمیق ایجاد می‌کنند. اما در دوزهای بالا باعث اختلال در عملکرد مغز شده و عوارض شدیدی در پی دارند.

 اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر در واقع نوعی بیماری است که بر مغز و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد. در این حالت فرد دچار ناتوانی در کنترل استفاده از یک داروی قانونی یا غیرقانونی می‌شود. موادی مثل الکل، ماری‌جوانا و نیکوتین جز مواد مخدر محسوب می‌شوند. افراد معتاد با وجود اطلاع از مضرات مصرف این مواد بازهم به استفاده از آن‌ها ادامه می‌دهند.

بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر در موقعیت‌های اجتماعی به‌عنوان تفریح و تجربه‌کردن از مواد مخدر استفاده کرده و پس از مدتی مصرف به‌صورت مکرر می‌شود. خطر اعتیاد و سرعت معتاد شدن شخص به نوع ماده مخدر بستگی دارد. بسیاری از افراد معتاد باگذشت زمان به دوزهای بیشتری از آن ماده نیاز داشته تا حس قبل را تجربه کنند.

علت وابستگی به مواد مخدر

بیشتر مواد مخدر بر مدار پاداش مغز تأثیر می‌گذارند و باعث افزایش پیام‌رسان شیمیایی دوپامین می‌شوند. این تغییر در سیستم پاداش باعث می‌شود تا فرد رفتارهای موردنظر برای تکرار این فرایند را دوباره تکرار کند. افزایش دوپامین در مغز رفتارهای لذت‌بخش اما ناسالم را تقویت می‌کند.

با ادامه مصرف ماده مخدر، مغز با آن سازگار شده و توانایی سلول‌های مدار پاداش کاهش می‌یابد. در این حالت شخص دیگر احساسی که در اولین مصرف داشته است، تجربه نمی‌کند. باید شخص معتاد دوزهای بیشتری مصرف کرده تا به همان میزان رضایت برسد.

سازگاری‌های مغزی باعث می‌شود، شخص از کارهای لذت‌بخش مانند گذشته لذت نبرد. کارهایی مانند غذا خوردن، رابطه جنسی یا فعالیت اجتماعی. استفاده طولانی همچنین باعث ایجاد تغییرات در سایر سیستم‌ها و مدارهای شیمیایی مغز شده و عملکردهای زیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یادگیری*قضاوت*تصمیم‌گیری*تحمل فشار*حافظه*رفتار و اخلاق

انواع مواد مخدر

امروزه مواد مخدر در انواع مختلفی تهیه شده و هرکدام اثرات و عوارض متفاوتی را به دنبال دارند. این مواد با ایجاد وابستگی روانی و جسمی شخص را معتاد کرده و عموماً ترک آن‌ها مشکل است. مواد مخدر به دو نوع صنعتی و سنتی تقسیم می‌شوند.

 مواد مخدر سنتی چیست؟

مواد مخدر سنتی موادی هستند که از گیاهان طبیعی به دست می آیند. در واقع گیاهانی در طبیعت وجود دارند که مصرف آنها باعث بروز علائم روانی و جسمانی در فرد مصرف کننده می شوند. علائم ناشی از مصرف این گونه گیاهان نوعی سرخوشی کاذب یا به اصطلاح نئشگی است که با تاثیر مستقیم این مواد بر مغز حاصل می شود. این حالت نئشگی و سرخوشی معمولاً پس از چند ساعت فروکش کرده و اعتیاد و وابستگی بدن به مواد مخدر سنتی کم کم آغاز می شود. مصرف مواد مخدر سنتی در دراز مدت عوارض و پیامدهای ناگواری برای فرد به وجود می آورد.

سه  نوع مواد مخدر سنتی

مواد مخدر سنتی با توجه به نوع و شیوه ی اثرگذاری شان به سه دسته ی زیر تقسیم می شوند:

  • مواد مخدر سستی زا
  • مواد مخدر توهم زا
  • مواد مخدر توان افزا

مواد مخدر سستی زا :

مواد مخدر سستی زا، موادی هستند که فعالیت جسمی و ذهنی فرد مصرف کننده را تضعیف کرده و قابلیت های کنترل جسم و مغز را در او به مرور از کار می اندازند. مواد سستی زا در واقع بر روی اعصاب فرد معتاد اثر گذاشته و باعث سستی فعالیت فکری و بدنی او می شوند. مواد مخدر سستی زای سنتی شامل گیاه خشخاش، تریاک و شیره تریاک می باشد.

ماده سستی زای طبیعی

۱) گیاه خشخاش

گیاه خشخاش که به آن کوکنار نیز می گویند قدمتی بیش از هفت هزار سال دارد. گلدهی این گیاه از تیر شروع و تا مرداد ادامه می یابد و میوه این گیاه (که به دو شکل ‌کروی و تخم مرغی هستند) شبیه به کپسول هایی ناشکفته در میان گل های آن می رویند و با شکافتن و بریدن این کپسول ها شیره ای از آن خارج می شود که به آن اوپیوم یا تریاک می گویند. به این کپسول ها، گرز خشخاش نیز می گویند و این  گرزها به رنگ سبز مایل به زرد هستند و قبل از اینکه رنگ این گرزها کاملاً زرد شده و خشک شود با مهارت خاصی به وسیله تیغ شیارهای عمودی و افقی و مورب روی آن ایجاد می کنند. این کار تیغ زدن معمولاً در ساعات اولیه شب انجام شده و صبح روز بعد از محل شیار های ایجاد شده شیره ای به رنگ سفید خارج می گردد که این شیره سفید رنگ در مجاورت هوا به رنگ قهوه ای تبدیل می شود. سپس این صمغ قهوه ای رنگ را در ظرف های مخصوص جمع آوری کرده و به صورت لوله درآورده و برای تهیه تریاک به بازار قاچاق می فرستند.

۲) تریاک

تریاک یکی از معروفترین مواد مخدر سنتی در دنیا بوده و قدمت این ماده مخدر طبیعی به بیش از ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد می رسد. تریاک اولین بار  در نواحی بین النهرین کشت شد. در آن زمان سومری ها این گیاه را گیاه شادی بخش می نامیدند. نام تریاک در آثار هومر، مورخ سر شناس نیز به چشم می خورد. تریاک شیرابه سفت شده ترشح شده از گیاهی به نام خشخاش یا کوکنار است که نام علمی آن پاپاور سومنیفروم می باشد.

تریاک شیره گیاه آلکالوئیدداری است که به وسیله تیغ زدن کپسول خشخاش خارج شده و سپس در مجاورت هوا سفت شده و رنگ آن قهوه ای می شود. این شیره را پس از دلمه شدن جمع آوری کرده و از آن تریاک درست می کنند. تریاک حاوی بیش از ۲۵ نوع آلکالوئید بوده که ۶ نوع آن بیشتر از بقیه در تریاک وجود دارد. این شش نوع شامل مورفین، کدئین، پاپاورین، نارسیین، نارکوتین و تبایین می باشد. میزان مرغوبیت تریاک به میزان مورفین موجود در آن بستگی دارد.

تریاک به سه صورت خام و پرورده و پزشکی عرضه می شود. تریاک خام حالت خالص و دست نخورده و طبیعی شیره گیاه خشخاش است که برای فروش به بازار قاچاق ارسال می شود. تریاک پرورده یا عمل آمده، حالت تغییر یافته شیره طبیعی گیاه تریاک است که به وسیله حل کردن، جوشاندن، بو دادن و تخمیر به شکل عصاره تریاک در می آید و برای استعمال غیر طبی به کار می رود. تریاک پزشکی نیز دارای دُز مشخصی از مورفین بوده و در صنایع داروسازی به صورت گرد یا دانه های ریز و ترکیب با مواد بی اثر دیگر استفاده می شود.

شیره تریاک چیست؟

شیره‌ یکی از مشتقات جانبی و بسیار اعتیادآور گیاه خشخاش و تریاک است. شیره برخلاف تریاک «طبع گرمی» داشته و مصرف آن با افزایش فشار خون، تپش قلب، سرگیجه و بسیاری موارد دیگر همراه است. شیره تریاک که به انگلیسی “Opium Juice” خوانده می‌شود، نسبت به تریاک تأثیرات بیشتری بر بدن گذاشته و عوارض شدیدتری به‌همراه دارد. تفاوت تریاک و شیره تریاک ذهرچند که شیره یکی از مشتقات تریاک محسوب می‌شود، اما تفاوت‌های چشمگیری با آن دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف شیره بوی کمتری نسبت به تریاک دارد.
  • شیره زیر مجموعه تریاک است.
  • مورفین و میزان تاثیرات شیره تریاک بیشتر از تریاک است.
  • رنگ شیره عسلی یا قهوه‌ای است درحالی‌که تریاک مرغوب رنگ روشنی دارد.
  • شیره تریاک تنها در مرحله فرآوری بوی نامطبوعی دارد.
  • ظاهر شیره تریاک نرم و چرمی است اما تریاک به‌صورت تکه‌ای است.

تریاک ماده افیونی یا مخدری بسیار اعتیادآور است که حالت سرخوشی به همراه دارد. ما قصد داریم در این قسمت شما را با تمام اثرات مضر تریاک و شیره  بر بدن و علائم و نشانه های مصرف آنها آشنا کنیم.

عوارض مصرف تریاک  علاوه بر مشکلات جسمانی (اثرگذاری و اختلال در سیستم مغز، قلب و گوارش)، عوارض روانی نیز به همراه دارد؛ که در زیر نمونه هایی از این تاثیرات را بررسی خواهیم کرد)

علائم اعتیاد به تریاک

می‌دانید که تریاک ماده افیونی یا مخدری متشکل از مایع سفید رنگ موجود در گیاه خشخاش است؛ که به طور معمول، به‌صورت یک بلوک سیاه یا قهوه‌ای، مانند قیر یافت می‌شود. به‌صورت مایع و جامد نیز موجود است. مصرف آن به سه روش دود کردن، تزریق داخل وریدی و یا قرص انجام می‌شود.

هنگام مصرف مولکول‌های این مواد از طریق جریان خون به سمت مغز حرکت می‌کنند و به گیرنده‌های مواد افیونی در سطح سلول‌های خاص متصل می‌شوند. آنها یک واکنش شیمیایی در مغز ایجاد می‌کنند که مشابه (اما شدیدتر) از لذتی است که ما از خوردن، نوشیدن، مراقبت از نوزادان و داشتن رابطه جنسی به دست می‌آوریم.

این فعالیت‌ها منجر به آزاد شدن دوپامین در مرکز پاداش مغز می‌شود. اما استفاده از مواد تریاک، باعث ترشح دوپامین در مقادیر بیش از حد، بسیار فراتر از آنچه برای ایجاد لذت یا زنده نگه داشتن ما لازم است، می‌شود. در این فرآیند، به مغز سیگنال داده شده است: چیزی بسیار مهم اتفاق افتاده است، و باید تکرار شود. نیاز شدید مغز به استفاده مکرر باعث ایجاد وابستگی به مواد افیونی و اعتیاد به آن می‌شود.

اثرات تریاک و مشتقات آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاثیر روی مغز و تسکین یا سرکوب درد. کاهش دهنده اضطراب
  • القای آرامش
  • خواب آلودگی و آرامش‌بخشی
  • حالت سرخوشی یا دیگر خلق و خوی تقویت شده
  • اثرات فیزیولوژیکی مهم مانند تنفس و ضربان قلب کند
  • سرکوب رفلکس سرفه
  • شل کردن ماهیچه‌های صاف دستگاه گوارش

در کل اعتیاد به چندین روش مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند.

علائم مصرف تریاک

حقایقی در مورد اعتیاد به مواد افیونی، تریاک و هروئین وجود دارد؛ وضعیت هر فرد برای مصرف متفاوت است، اما به طور کلی، اختلال مصرف مواد افیونی مانند تریاک هم از نظر فیزیکی و هم روانی اثرگذار است. اعتیاد و وابستگی می‌تواند به تدریج اتفاق بیفتد و فرد ممکن است علائم اعتیاد را تا زمانی که یک بحران رخ ندهد تشخیص ندهد.

در اینجا چند علامت مهم و هشدار دهنده بالقوه سوء مصرف تریاک را بیان می‌کنیم:

  • مصرف دارو در مقادیر بیشتر یا در مدت طولانی‌تر از آنچه در نظر گرفته شده یا تجویز شده است.
  • تمایل مداوم یا تلاش‌های ناموفق برای کاهش یا کنترل مصرف مواد
  • مقدار زیادی از زمان و تلاش صرف شده برای دریافت، استفاده و بازیابی از اثرات مصرف
  • هوس شدید یا میل شدید به مصرف
  • عدم انجام تعهدات در محل کار، مدرسه یا خانه به دلیل مصرف مواد مخدر
  • ادامه استفاده با وجود مشکلات اجتماعی یا شخصی مداوم و مکرر ناشی از مصرف
  • ادامه مصرف با وجود آگاهی از مشکلات بالقوه سلامت جسمی یا روانی
  • سلامت روان مشکل ساز، تغییرات رفتاری یا روانی مانند بی قراری، قضاوت ضعیف یا بی تفاوتی
  • اختلال در عملکرد ذهنی، لکنت زبان
  • بثورات و عفونت‌های پوستی
  • یبوست، گرفتگی شکم و افزایش وزن
  • مشکلات قاعدگی در خانم‌ها
  • از دست دادن میل جنسی، اختلال در عملکرد جنسی
  • خطر ابتلا به HIV، هپاتیت B یا C
  • سقط جنین

علائم مصرف تریاک برای اولین بار چیست؟

افرادی که در دفعات اول تریاک مصرف کرده‌اند، تجربه حالاتی مانند تهوع و استفراغ، مردمک‌های گشاد شده، نبض و ضربان قلب پایین، تنفس آهسته، احساس گرمی، لذت و آرامش و معمولا خواب عمیق را داشته‌اند. البته با توجه به میزان و شکل مصرف ممکن است علائم زیر در فرد پدیدار شود:

  • تغییر ظاهری فرد مثل کاهش وزن، آشفتگی و ژولیدگی
  • مشکلات تحصیلی، شغلی و عدم مسئولیت‌پذیری
  • از دست دادن تمرکز
  • پول قرض گرفتن‌های مکرر از اطرافیان
  • کاهش اعتماد به نفس
  • از بین رفتن عزت نفس و خود‌کم‌بینی
  • شروع افسردگی
  • انزوا و گوشه‌گیری

عوارض مصرف شیره تریاک

شیره تریاک یکی از مشتقات تریاک است و زیاد طرفدار دارد. از جوشاندن سوخته تریاک و رد کردن آن از صافی به نسبت ۳ به ۱ به دست می‌آید. تاثیر بیشتر و سنگین‌تری نسبت به خود تریاک دارد، به همین دلیل ترک آن بسیار سخت‌تر است.

عوارض مصرف شیره تریاک عبارتند از:

  • آبریزش چشم و بینی
  • تعریق بیش از حد
  • اختلال در خواب
  • اسهال و استفراغ
  • تب و لرزهای شدید
  • انقباض در مردمک چشم
  • درد و اسپاسم‌های عضلانی
  • پرخاشگری و تحریک پذیری
  • افسردگی، انزوا و گوشه‌گیری
  • تمایل شدید به مصرف مجدد شیره
  • افت فشار خون

عوارض مصرف همزمان تریاک و گل

در جامعه امروزی میل به مصرف انواع مواد مخدر در اکثر افراد مخصوصا نوجوان‌ها زیاد شده است. موضوع مشکل ساز دیگر، تمایل به تجربه متفاوت و مصرف برخی مواد مخدر با هم است. در این بین برخی از این مواد به‌ویژه گل به شدت اعتیاد آور است و تجربه مصرف آن‌ حتی برای یکبار، راهی غیر از ادامه مصرف برای فرد باقی نمی‌گذارد.

از جمله عوارض مصرف همزمان تریاک و گل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطر بروز مشکلات جسمی و روحی
  • تغییرات در حالت طبیعی بدن و مغز مثل بی‌پروایی
  • افزایش میزان خشونت با مصرف گل

عوارض مصرف همزمان تریاک و شیره

شاید تصور کنید که اگر تریاک را بکشید و شیره را به‌صورت خوراکی مصرف کنید، اتفاقی نخواهد افتاد. اما اشتباه است! در هر صورت مرفین آن هم به مقدار زیاد از دو روش وارد بدن شما می‌شود و مصرف زیاد می‌تواند به سادگی فرد را به بیش مصرفی یا اوردوز سوق دهد.

عوارض مصرف تریاک با دیگر داروها چیست؟

مصرف تریاک با سایر موادی که سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند الکل، آنتی هیستامین، باربیتورات، بنزودیازپین یا بیهوش کننده‌های عمومی، خطر ابتلا به افسردگی تنفسی را افزایش می‌دهد و تهدید کننده زندگی است.

مواد مخدر توهم زا

یکی دیگر از  انواع مواد مخدر سنتی که از زمان‌های قدیم توجه بشر را به خود جلب کرده مواد مخدر توهم زا هستند که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها تاثیرشان بر ادراک فرد است که منجر به تحریف واقعیت می‌‌شود. به این دسته از مواد مخدر، مواد روان پریشی زا هم می‌گویند زیرا علاوه بر تحریف واقعیت، منجر به ایجاد توهم، قطع ارتباط فرد با واقعیت و تغییر سطح هشیاری فرد می‌شوند. از مواد مخدر توهم زا می توان به شاهدانه، حشیش و ماری جوانا اشاره کرد.

ماده توهم زای طبیعی:

۱) شاهدانه

شاهدانه بوته ‏اى است شبيه گزنه كه بلندی آن تا ۲ متر هم می رسد. گیاه نر و ماده ی آن به صورت جداگانه بوده و دارای برگهای انبوه و کنگره دار می باشد و میوه ی آن به صورت خوشه خوشه نمایان است. نام لاتين اين گياه كانابيس است و اگر از سر شاخه‏ هاى به گل نشسته گياه، ماده چسبنده‏اى به نام رزين كه در حال ترشح است جمع ‏آورى و خشك شود، در واقع حشيش به دست آمده است.

اين گياه در آمريكاى شمالى با نام ماری جوانا يا چرس، در انگليس به گراس، در هندوستان بنگه و گنجا، در خاور نزديک و خاورميانه حشيش، در آفريقاى جنوبى دگا، در سوريه و لبنان حشيشه ‏الكيف، در تركيه اسر يا اسرا، در آفريقاى مركزى كامبا، در اسپانيا و ديگر كشورها به اسامى مختلفى چون ويد، پات، شانگ، چاراز، مكونا و غيره شهرت دارد.

این گیاه و مشتقات آن خاصیت توهم زایی بالایی داشته و فرد مصرف کننده پس از مصرف ممکن است مواردی همچون بزرگتر و يا كوچكتر دیدن اشیای مجاور، اشتهاى كاذب، احساس قدرتی عجيب در خود و انجام اعمال وحشيانه و جنون آمیز، احساس پرواز و سفر در آسمان و نوعى انبساط خاطر و آرامش و اعتماد به نفس كاذب را تجربه کند.

۲) ماری‏جوانا

در آمريكا برگها و گلهاى شاهدانه آمريكايى را خشك کرده و از آن توتون سبز رنگى درست می کنند كه همان ماری جوانا است. چون اين توتون خيلى زبر است براى پيچيدن آن از چندين دور كاغذهاى سفيد يا قهوه ‏اى رنگ استفاده می ‏كنند و آن را ريفر مى ‏نامند. مصرف کنندگان آن را به صورت دسته‏ جمعى در محل هايى به نام تی پاد تدخين می‏كنند. اين سيگار به كندى می ‏سوزد و خيلى زود خاموش می شود و به همين علت معتادان با پک هاى سريع و دسته‏ جمعى مانع از خاموش شدن آن می ‏شوند.

ماده توان افزای طبیعی:

۱) كوكا

کوکا گياهى است كه در ارتفاع ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ مترى از سطح دريا در دامنه باخترى كوههاى آند كه هواى معتدل و مرطوبى دارد می ‏رويد. ارتفاع اين گياه به ۲ متر هم می ‏رسد و برگهايى شبیه به درخت زيتون دارد. گياه كوكا حاوى ماده توان‏ افزایی است كه مصرف آن باعث فعال شدن مركز بی خبرى و سرخوشى در مغز مصرف كننده می ‏شود. ماده حاصل از برگ كوكا، كوكائين ناميده می ‏شود..

۲) كوكائين

کوکائین يک ماده توان افزاست كه از برگ های كوكا به دست می آید. كشورهاى بوليوی، كلمبيا و پرو بزرگترين محل رشد و نمو كوكا به شمار می روند. كوكائين ماده مؤثر رگ برگهاى اين گياه بوده كه به ارى تاكسيلين شهرت دارد. رنگ آن سفيد شفاف و همانند كريستال ريز می‏باشد و با مختصر تكانى بلورهاى ريزان بر روى هم می‏غلتند. اين ماده يك ضد درد موضعى بسيار قوى بوده و طریق پوست و مخاط بينى هم جذب می شود. گرد كوكائين از راه بينى استنشاق و يا در رگ تزريق می ‏شود كه خاصيت آن ايجاد نيرو، هيجان و كاهش احساس گرسنگى مى باشد و استعمال زياد آن موجب جنون می‏شود.

۳) خات يا قات:

یکی دیگر از مواد مخدر سنتی توان افزا خات یا قات است. این گیاه علاوه بر اين كه به صورت وحشى رشد مى ‏كند، عمدتاً در مناطق مشخصى از شرق آفريقا و شبه جزيره عربستان كشت می شود. برگهاى اين گياه با توجه به خواص محركشان به صورت جويدنى مصرف مى ‏شوند، به طورى كه به مصرف‏ كننده احساس نشاط داده و تا حدودى جلوى گرسنگى او را می گیرند. طعم این ماده تلخ بوده و مصرف آن بيشتر در عصر و اوائل شب صورت می‏گيرد.

۴) كراتم

کراتم درختى است كه در تايلند می‏ رويد و مردم این سرزمين برگهاى تازه این درخت را می‏جوند و يا آن را خشک كرده و مانند سيگار تدخین می کنند. خاصيت ماده مؤثر اين درخت توان ‏افزایی، احساس نشاط و هوشيارى كاذب است.

مصرف مواد مخدر سنتی عوارض و پیامدهای فراوانی برای فرد مصرف کننده به دنبال داشته و آگاهی از این عوارض و نشانه ها می تواند کمک شایانی به افرادی بکند که به تازگی شروع به مصرف اینگونه مواد کرده اند و از عوارض و نشانه های مصرف اینگونه مواد مخدر بی خبرند.

انواع مواد مخدر صنعتی:

  • شیشه
  • کراک
  • ال‌اس‌دی
  • قارچ سحرآمیز یا داروی شیطان
  • متادون
  • ترامادول
  • ریتالین
  • کوکائین
  • مورفین
  • دزومورفین
  • قرص اکس یا اکستازی
  • استروئید
  • قرص b۲
  • بنزودیازپین‌
  • کتامین
  • کدئین
  • کاپتاگون
  • کیمیکال

مواد مخدر شیشه چیست؟؟!!

شیشه که از انواع مواد مخدر محسوب می‌شود، برای اولین‌بار در سال ۱۸۸۷ در آلمان طی تحقیقاتی بر روی مبتلایان به افسردگی، بیش فعالی و چاقی مزمن به‌صورت مصنوعی ساخته شد. جالب است بدانید در طول جنگ جهانی دوم «ژاپن» از متامفتامین‌هایی مانند شیشه و غیره برای آماده‌سازی روحی، رفع خستگی، بیداری و هوشیاری طولانی‌مدت سربازان استفاده می‌کرد. بعدها سربازانی که بیش از حد به شیشه معتاد شده بودند، نتوانستند آن را ترک کنند

برخی از مصرف‌کنندگان مزمن شیشه ممکن است  هیچ‌گاه نتوانند مصرف این ماده را کنار بگذارند. چون در اثر تغییرات دائمی در مغز در اثر مصرف شیشه، حس لذت در آن‌ها مختل شده و بدون مصرف مواد هیچ لذتی را نمی‌توانند تجربه کنند. به این دلیل احتمال افزایش مصرف در آن‌ها بسیار زیاد است. این افراد دنیای بدون لذت را نمی‌توانند تحمل کنند.

پس از مصرف شیشه چه حالتی به فرد دست می‌ دهد؟

شیشه با تأثیر بر افزایش ترشح دوپامین، باعث ایجاد هیجان‌زدگی و احساس شادی در فرد می‌شود. اکثر مصرف‌کنندگان در توصیف حالات خود بعد از مصرف شیشه به افزایش مدت زمان بیماری، سطح بالای انرژی و استقامت، احساس اعتماد به‌نفس یا افزایش ناگهانی میل جنسی اشاره می‌کنند.

به‌دلیل بی‌خوابی برای روزها و ساعت‌ها ممکن است فرد دچار هذیان و توهمات شود. که ممکن است منجر به بیماری‌های روانی شود. همچنین به دلیل احساس افزایش قدرت و انرژی، مصرف کنندگان گاهی اوقات روزها را بدون خوابیدن می گذرانند.

استفاده بیش از حد از شیشه که منجر به چندین روز بی‌خوابی در مصرف‌کننده شده و می‌تواند باعث ایجاد حالتی به نام «نیشگون گرفتن و کشیدن» شود. حالتی که در آن مصرف‌کننده به طور فزاینده‌ای ناامید ،  و ناپایدار می‌شود و احتمالاً حالات توهم و روان پریشی می‌‌گیرد.

علائم مصرف شیشه چیست؟

این ماده به صورت داخل بینی و خوراکی و تزریق وریدی و کشیدنی یا تدخین مصرف می‌شود. بلافاصله بعد از مصرف در مدتی بین ۵ تا ۳۰ دقیقه، حالتی به نام rush یا flash در فرد ایجاد می‌گردد. تأثیر اصلی شیشه بر مغز است و جذب آن به‌صورت کبدی است؛ بنابراین در بدن به‌سرعت منتشر می‌شود و علائم اولیه مصرف شیشه مشاهده می‌شود. ماندگاری علائم می‌تواند دو الی سه روز بعد یا تا ۱۲ ساعت ادامه داشته باشد.

نشانه مصرف شیشه را به دو دسته علائم اولیه و علائم طولانی مدت تقسیم می‌کنیم:

علائم اولیه مصرف شیشه

چنین عوارضی می‌تواند در صورت شدت یافتن باعث انقباض عروق و سکته قلبی و مغزی شوند. دقت داشته باشید که بروز علائم و شدت آن‌ها بستگی زیادی به حالات روحی، سن و جنسیت دارد. بارزترین علائم اولیه مصرف شیشه عبارت‌اند از:

  • هیجان‌زدگی
  • تند صحبت‌ کردن
  • بی‌تابی
  • افزایش فعالیت‌های فیزیکی
  • کاهش اشتها
  • احساس سرخوشی و توهمات ذهنی
  • بی‌میلی به‌غذا برای روزها
  • افزایش تعداد ضربان‌های قلب
  • افزایش تنفس
  • افزایش دمای بدن
  • تحریک‌پذیری
  • بی خوابی شبانه
  • برافروختگی چهره
  • گشاد شدن مردمک‌ چشم‌ها
  • قرمزی و درد چشم
  • متصاعد شدن یک بوی شیمیایی از نفس آن‌ها
  • گیجی
  • لرزش و تشنج
  • پارانویا یا بدبینی
  • خشونت

علائم طولانی‌ مدت مصرف مخدر شیشه

موارد بالا عوارض مصرف شیشه در بلند مدت هستند که فرد طی ۵ تا ۳۰ دقیقه اول تجربه می‌کند. اما مصرف مخدر کریستال می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی هم داشته و باعث بروز برخی بیماری‌ها شود. از جمله عوارض ماندگارتر مصرف محرک شیشه و انواع آن، عبارت‌اند از:

  • کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها
  • آسیب به اندام‌های داخلی از جمله ریه، کبد و کلیه‌ها
  • خشکی شدید پوست
  • زخم‌های پوستی و آکنه
  • کمبود ویتامین و مواد معدنی
  • لاغری بیش از حد
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • بی‌قراری
  • بروز علت زودانزالی
  • افسردگی
  • توهم و هذیان
  • از دست دادن حافظه برای مثال گم کردن زمان و تاریخ

راه‌ های تشخیص اعتیاد به شیشه کدامند؟؟!!

به‌دلیل سرعت بالای اعتیاد و بروز تأثیرات سوء مصرف مخدر شیشه، اعتیاد به شیشه را می‌توان خیلی زود تشخیص داد. علاوه بر علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم، موارد زیر به ‌شما کمک می‌کند، سریع‌تر اعتیاد عزیزان خود را تشخیص داده و برای درمان و ترک اعتیاد اقدام کنید.

۱. نشانه‌ های فیزیکی اعتیاد به شیشه

در برخی موارد هم با اعتیاد و مصرف مخدر شیشه فرد دچار تشنج و حمله قلبی و نارسایی کبدی می‌شود. این موارد نیاز به اقدام فوری پزشکی دارد. در بسیاری موارد بروز این حالات باعث مرگ فرد می‌شود. به نشانه‌های اعتیاد به شیشه در اطرافیان‌ و دوستان‌تان دقت کنید. سایر موارد عبارت‌اند از:

  • بوی بد دهان
  • پوسیدگی سریع دندان‌ها
  • سیاه شدن دندان‌ها
  • علائم سوختگی رو لب و انگشت‌ها
  • گشاد شدن مردمک چشم و قرمزی آن
  • تعریق شدید
  • تنفس نامنظم
  • جای سوزن روی وریدها به‌خصوص بازو
  • از دست دادن حس بویایی و خون دماغ شدن مداوم
  • کاهش ناگهانی و شدید وزن
  • احساس وجود حشرات و خزنده در پوست (مانند حس کرم‌زدگی)
  • بوی بد دهان (عفونت ناشی از مصرف شیشه)
  • پیری زودرس پوست
  • زخم، آبسه، عفونت و بیماری‌های متنوع ویروسی
  • هذیان و توهم
  • کاهش یا افزایش میل جنسی
  • علائم طولانی مدت
  • تحریک یا هیجان عصبی
  • ناتوانی در احساس لذت ناشی از تخریب گیرنده‌های دوپامین در مغز
  • اضطراب یا احساس نگرانی و ناراحتی
  • عصبی بودن و رفتارهای جدید متفاوت

۲. نشانه‌ های رفتاری اعتیاد به کریستال:

یکی دیگر از علائم اعتیاد به کریستال مواد مخدر، تغییر ناگهانی خلق‌وخو و رفتار در فرد است. در صورتی که فرد دچار خماری شود، شرایط بدتر هم خواهد شد. رفتارهای زیر از جمله موارد شایع میان مصرف‌کنندگان معتاد به مخدر شیشه است:

  • کاهش مهارت در حرکت‌های ظریف مانند عدم تعادل و لرزش دست
  • رفتارهای خشن مانند دزدی برای خرید مواد مخدر
  • انجام رفتارهای تکراری کوچک مانند ناخن جویدن، خاراندن پوست و یا کشیدن مو
  • رفتارهای ناآگاهانه و بدون هوشیاری در اجتماعی
  • بی‌خوابی یا پرخوابی
  • کاهش بسیار شدید اشتها (به‌مدت ۲ الی ۳ روز)
  • فراموشی زمان، مکان یا تاریخ‌های مهم
  • انرژی زیاد
  • رفتارهای خشونت‌آمیز
  • انزوای اجتماعی و عدم علاقه به ارتباط با دیگران
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره
  • کم شدن میل جنسی و بی‌تفاوتی نسبت به همه‌چیز
  • عدم توانایی تمرکز
  • رفتاری‌های جنسی پرخطر و اعتیاد به سکس.

 

آسیب شناسی اعتیاد به شیشه

شيشه موجب توهمات شنوايي و ديداري و حتي لمسي و بويايي مي‌شود

چرا شيشه؟ مگر اين ماده مخدر و روان گردان از چه چيزي تشکيل شده که روح و روان و جسم انسان را نابود مي‌کند و مصرف‌ کنندگان فجيع ترين جنايت‌ها را انجام می‌دهند و چرا ترک آن در مقايسه با ساير مواد مخدر به مراتب مشکل تر است؟!

نام علمي اين ماده مت آمفتامين است، اين ماده محرک اعصاب است و در آمريکا از اين ماده به نام هاي کريستال، مت و يخ ياد مي‌شود اما در ايران به آن شيشه مي گويند. شکل ظاهری اين ماده‌ مخدر خطرناک شبيه خرده شیشه یا تكه‌هاي كوچک يخ است. ترکيب اصلي شيشه از آمفتامين گرفته شده که ماده اي محرک و اعتيادآور است و مغز و سيستم عصبي را به شدت تحريک مي کند و از نظر شيميايي اثر آن از آمفتامين بيشتر است.

اعتیاد به شیشه آسان ولی درمان بسیار دشوار

پس از بين رفتن اثر شیشه، شخص مصرف‌كننده طوري احساس خستگي و كوفتگي مي‌كند كه ممكن است حدود 48 ساعت يا 2 شبانه‌روز به صورت پيوسته خواب باشد.

مصرف‌كننده شيشه در حالت خماري ، دست به حركات جنون‌آميزي مي‌زند كه شايد از ديوانگان زنجيري هم سر نزند.مصرف‌كننده شيشه در حالت خماري ، دست به حركات جنون‌آميزي مي‌زند كه شايد از ديوانگان زنجيري هم سر نزند.

چگونگي ساخت شيشه در ایران:

شيشه معمولاً در ايران در کارگاه هاي خانگي موسوم به آشپزخانه ساخته مي شود و براي ساخت آن يک سينک دستشويي با چند ماده شيميايي لازم است. در ساخت اين ماده روان گردان از ترکيباتي مانند نيترات، مايع بازکننده لوله هاي فاضلاب، اسيد باتري خودرو و بعضي داروها استفاده مي شود.

علت مصرف شيشه:

با اين که شيشه اين همه عوارض جبران ناپذير روحي و رواني دارد و به عبارتي تداوم مصرف آن انسان را به مرگ نزديک مي کند اما به گفته کارشناساني که ما با آن ها صحبت کرديم مصرف اين ماده همچنان در کشور ما رو به افزايش است و متاسفانه برخي نيز تاييد مي کنند که سن اعتياد به آن نيز رو به کاهش است.

مصرف شيشه به دليل تبليغاتي که در مورد آثار آن شده است بيشتر بين نوجوانان و جوانان رايج است چرا که بر مبناي اين تبليغات گفته مي شود که شيشه به فرد هيجان و انرژي مي دهد و از آن جا که نوجوانان و جوانان دنبال هيجان و انرژي هستند مصرف شيشه نيز بيشتر در اين قشر ديده مي شود.

با اين همه آثار سوئي که مصرف مواد محرک و شيشه دارد طبق آن چه گفته شد مصرف اين مواد در جهان، ايران و به ويژه خاورميانه رو به افزايش است، به راستي چرا شيشه توانسته است تا اين حد براي قشر نوجوان و جوان جذابيت داشته باشد و مصرف آن چرا تا اين حد شيوع پيدا کرده است؟

يک دليل اين مي تواند باشد که استعمال آن آسان است و بو هم ندارد. البته برخي اختلالات دروني در فرد نظير اضطراب و افسردگي هاي قبلي، ضعف مهارت هاي زندگي و ضعف مواجه شدن در اجتماع و نداشتن مهارت هاي اجتماعي از زمره عواملي است که فرد به منظور مقابله با اين ضعف ها به مصرف شيشه روي مي آورد.

دلیل دیگر آن جذابيت هاي اين ماده و تعريف هايي که از آثار آن مي شود موجب گرايش افراد به مصرف شيشه شده است. شيشه موجب حالت القاء سرخوشي بيش از حد در فرد و احساس افزايش انرژي و قدرت بدني مصرف کننده آن مي شود و تا زماني که اين گونه در مورد آثار آن تبليغ مي شود در واقع ميل به مصرف در بعضي ها ايجاد مي شود. «با کمال تاسف بسياري از ورزشکاران به دليل اين که گفته مي شود شيشه قدرت بدني را افزايش مي دهد و بسياري از بانوان به دليل اين که گفته مي شود شيشه موجب فعاليت بيشتر بدن و در نهايت لاغري مي شود، به مصرف شيشه روي مي آورند. اين در حالي است که آثار مصرف شيشه کوتاه مدت است و فرد براي دست يابي به انرژي و حالت هاي سرخوشي به مصرف مکرر آن روي مي آورد که همين مصرف طولاني عوارض جبران ناپذيري را در جسم و روح معتاد ايجاد مي کند.»

کارشناسان معتقدند که شيشه را نيز مي توان درمان کرد اما اين موضوع نيازمند استمرار درمان و کار روان پزشکي و روان شناسي مستمر است هرچند ممکن است برخي آسيب هاي جسمي و روحي فرد معتاد به شيشه را به علت عوارض مخربي که ذکر شد نتوان جبران کرد

اعتياد آسان و ترک دشوار:

آثار مصرف شيشه برخلاف ترياک که آثار آن تا يک روز هم بر روي فرد باقي مي ماند، آثار زودگذري دارد به گونه اي که فرد پس از چند ساعت از مصرف دوباره احساس نياز بدان پيدا مي کند و به دنبال تاثيرات سرخوشي زا مي باشد، همين موضوع باعث مي شود که مصرف شيشه به سلول هاي مغزي آسيب برساند و درمان را مشکل کند. شيشه برخلاف مخدرها علايم خماري ندارد و خيلي از افراد شايد به همين دليل که تصور مي کنند معتاد نيستند براي ترک مراجعه نمي کنند و يا خانواده ها چون آثار و علايم ظاهري و جسمي را در فرد معتاد به شيشه نمي بينند ممکن است از اعتياد عضو خود به شيشه آگاه نباشند که همين موضوع وروند طولاني مصرف موجب مشکل شدن درمان جسمي و روحي فرد معتاد مي شود.

وقتي فرد معتاد به شيشه براي ترک اقدام مي کند و مصرف آن را کنار مي گذارد، افسردگي در او پديد مي آيد و دقيقاً احساسات متضاد با زماني که شيشه مصرف کرده است در او پديد مي آيد و در چنين شرايطي فرد افسرده شده و احساس پوچي مي کند و به همين علت دوست دارد دوباره آن حالت هاي سرخوشي در او پديدار شود. بنابراين دوباره به مصرف شيشه روي مي آورد، براي همين است که ترک اعتياد به شيشه سخت مي شود.

ترکيبات شيشه هر بار بخشي از سلول هاي مغز را از بين مي برد، به همين دليل احتمال برگشت و ترميم قسمت هايي از مغز که از دست رفته بسيار دشوار است. بي اشتهايي و بي خوابي از عوارض مهم شيشه است و معتادان به شيشه چون در زمان مصرف مدت ها بيدار بوده اند، پس از اقدام به ترک خواب شان زياد مي شود و برخلاف دوران مصرف پرسروصدا نيستند اما در يک دوره اي که روي آن ها فشار وارد مي آيد دوباره به دليل وسوسه شديد به مصرف روي مي آورند و احتمال بازگشت شان به اعتياد و مصرف بسيار زياد است.

حال با توجه به آن که کارشناساني که در اين گزارش از آن ها ياد شده است به اتفاق بر دشواري ترک شيشه اذعان داشتند بايد متذکر شد اين موضوع بدان معنا نيست که ترک اعتياد به شيشه درمان ندارد، بلکه برعکس همگي معتقدند که شيشه را نيز مي توان درمان کرد اما اين موضوع نيازمند استمرار درمان و کار روان پزشکي و روان شناسي مستمر است هرچند ممکن است برخي آسيب هاي جسمي و روحي فرد معتاد به شيشه را به علت عوارض مخربي که ذکر شد نتوان جبران کرد.

براي درمان يک فرد معتاد به شيشه کنترل پرخاشگري بيمار بسيار مهم است و بايد به صورت هشيارانه انجام گيرد.

درمان روان شناختی در مورد ترک شیشه:

به اين صورت که در اين روش علت هاي مصرف شيشه از سوي فرد معتاد و علل عود پس از ترک شناسايي شده و از راه روان شناختي با آن مقابله شود، مهارت هاي زندگي به فرد معتاد آموخته شود، انگيزه او براي ترک تقويت گردد و از سوي ديگر بر روي خانواده فرد معتاد نيز بايد کار روان شناختي انجام گيرد تا آن ها نيز انگيزه بيشتري براي اقدام به ترک عضو معتاد خود داشته باشند.  است البته در کنار اين روش بايد داروهاي روان پزشکي را هم به منظور مقابله با استرس، اضطراب، افسردگي، جنون و روان پريشي فرد معتاد تجويز کرد.

روش ترک «ماتريکس» اين روش درماني مرکب مبتني بر ارتقاي مهارت هاي زندگي، اصلاح عوامل زمينه ساز گرايش فرد به مصرف شيشه و همچنين مداخلات روان شناختي در خانواده است

براي درمان يک فرد معتاد به شيشه کنترل پرخاشگري بيمار بسيار مهم است و بايد به صورت هشيارانه انجام گيرد. در روش ماتريکس بيشتر بر روي محرک هاي دروني و بروني که موجب وسوسه مي شود کار روان پزشکي انجام مي گيرد.

بايد به سراغ خانواده ها هم رفت و روي خانواده ها هم از نظر کارهاي روان شناختي کار کرد و به آنان آموخت که نوع رفتارشان را با اين بيماران تغيير دهند و تلاش نمايند معتادان شيشه اي را براي درمان ترغيب کنند. خانواده ها بايد همواره نقش حمايتي داشته باشند و محرک هاي وسوسه انگيز را از محيط بزدايند. همچنين بايد جلسات مشاوره روان پزشکي براي درمان معتاد به شيشه ادامه يابد وبه خانواده ها نيز در مورد عوارض شيشه و نوع برخورد با معتاد شيشه اي آموزش داده شود، همچنين  بايد علاوه بر خانواده ها در مورد عوارض مخرب شيشه به جوانان و نوجوانان نيز آگاهي هاي لازم را از طريق خانواده و رسانه ها داد و به ويژه در مدارس به اين مبحث بيشتر پرداخته شود.

تیجه گیری مواد مخدر شیشه

ماده مخدر شيشه از ترکيبات آمفتامين هاست که در ايران به طور غيرقانوني در آشپزخانه هاي خانگي توليد و از ترکيبات شيميايي بسيار خطرناکي براي توليد آن استفاده مي شود. مصرف شيشه نه تنها در ايران بلکه در جهان و به ويژه خاورميانه رو به افزايش است و بيشتر در ميان قشر نوجوان و جوان به دليل هيجانات کاذب ناشي از مصرف اين ماده محرک رواج دارد. مصرف شيشه علاوه بر ايجاد اختلالات رواني شديد در فرد به سلول هاي مغز و ساير اندام بدن آسيب جبران ناپذيري وارد مي سازد و حتي منجر به مرگ مي شود. همين عامل به علاوه وسوسه شديدي که شيشه در معتادان در هنگام ترک ايجاد مي کند و حالاتي که در دوران ترک در فرد معتاد به وجود مي آورد سبب بازگشت فرد معتاد به مصرف شيشه مي شود که درمان وي را با مشکل جدي روبه رو مي کند ولي به هر حال روان پزشکان معتقدند، معتادان به شيشه مي توانند اعتياد خود را ترک کنند ولي درمان و ترک اين ماده در هر مرحله مي تواند يک موفقيت محسوب شود که در اين راه اولويت بر مداخلات روان پزشکي است که کمک خانواده ها را بيش از پيش مي طلبد.

شيشه يك ماده مخدر بسيار قوي و خطرناك است و اعتياد آن در مقايسه با مواد مخدر شناخته شده نظير ترياك و هروئين بسيار سنگين‌تر و خطرناكتر است. البته هر نوع اعتيادي قابل درمان است. اول با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید و از برنامه های دوازده قدمی مانند «معتادان گمنام» کمک بگیرید.

کراک

  کراک نوعی ماده محرک می‌باشد که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر گذارده باعث ایجاد سرخوشی شدیدی در فرد مصرف‌کننده می‌گردد. کراک از کوکائین تهیه می‌شود ولی اعتیادآورتر است زیرا اثرات لذت‌بخش آن بیشتر است. کوکائین داخل کراک ناخالص است و صدمات بسیار شدید و جبران ناپذیری از نظر جسمی و روحی بر فرد مصرف‌کننده بر جای می‌گذارد. کراکی که در ایران توزیع می‌شود از هروئین خالص و غلیظ شده تهیه شده که ناخالص بوده و اثرات منفی آن را چندین برابر می‌کند. متأسفانه، فردی که یک بار کراک مصرف کند، همیشه به دنبال حسی است که در اولین مصرف خود تجربه کرده است، حسی که دیگر تکرار نخواهد شد و فرد را وادار می‌کند در تلاش بیهوده هر بار دوزهای مصرفی خود را افزایش دهد. اگر کسی به کراک اعتیاد پیدا کند، ترک اعتیاد آن برایش واقعا دشوارتر از هروئین و تریاک است.

 

کراک چیست؟؟!!

مخدری از کُک که دود می‌شود!

هر آنچه باید درباره ماده مخدر کراک ایرانی و خارجی بدانید…

مخدر کراک چیست ؟

کراک در کل دنیا مشتقی از کوکائین است اما در ایران کراک، معنی خاص خودش را دارد. کراک در ایران مشتقی خالص‍تر از هروئین است.

کراک هروئین چیست ؟

ویژگی های مخدر کراک در ایران : كراك هروئینی است که خیلی اشباع شده است. یعنی 1 گرم کراک از 10-100 گرم هروئین تولید می‌شود.

پس چرا کراک از هروئین ارزان‌تر است؟

کراکی که در ایران بین معتادان توزیع می‌شود، تولید افغانستان است. امروزه مخدر کراک در خیابان‌ها پنج یا شش برابر بیشتر از کوکائین خرید و فروش می‌شود. کوکائین  یک ماده مخدر گران‌قیمت بوده، در حالی که کراک انقدر ارزان است که حتی نوجوانان نیز از عهده خرید آن برمی‌آیند. اما فردی که کراک مصرف می‌کند، به سرعت به این ماده معتاد می‌شود. از سوی دیگر روز به روز میزان مصرف او افزایش می‌یابد

این نوع کراک که از هروئین به دست می‌آید؛ ترکیبی از چندین ماده مختلف است، از جمله:

  • نمک آمونیوم
  • رنگ
  • قرص‌های مسکن
  • صابون کارولین
  • مرگ موش
  • داروهای آرام‌بخش
  • کورتن بی‌کربنات سدیم
  • اسید آمونیاک
  • اسیدهای دست ساز
  • مدفوع انسان
  • قرص‌های روان‌گردان
  • محلول‌های اسیدی بازکننده لوله فاضلاب (چنته)
  • این ماده از هروئین به مراتب اعتیادآورتر است. اگر کسی به کراک اعتیاد پیدا کند، ترک اعتیاد آن برایش واقعا دشوارتر از هروئین و تریاک است.

در ایران ویژگی ظاهری کراک چیست ؟

  • كراك مانند هروئین ، تریاك و حشیش بو ندارد.
  • شبیه تکه‌ای از گچ دیوار است.
  • اندازه ماش است.

عوارض کراک چیست ؟

مصرف کراکی که در ایران توزیع می‌شود، عوارض زیادی دارد از جمله:

  • گلو درد مزمن
  • گرفتگی صدا
  • تنگی نفس
  • برونشیت ( ورم نایژه )
  • نفخ ریه
  • درشت شدن چشم‌ها
  • افزایش ضربان قلب
  • منقبض شدن سریع رگ‌ها
  • فشارخون بالا ( تشنج سکته مغزی و قلبی)
  • کاهش وزن شدید
  • سوءتغذیه

کراکی‌ها بعد از 1 سال به مرور اندام‌های حیاتی خود را از دست می‌دهند:

  • كبد
  • طحال
  • دندان‌ها
  • حنجره
  • زیبایی جوانی

به طور کلی این اجزای داخلی ذره ذره می‌پوسند. معتاد به کراک کم‌کم از درون نابود می‌شود.

کرم کراک چیست؟

آیا بدن معتاد به کراک کرم می‌گذارد؟ این مشکل مانند آن است که بگویید، دندان را کرم خورده! کرمی در کار نیست. پس مشکل کراک چیست ؟ به دلیل پوسانندگی و خورندگی این مواد شیمیایی که در کراک ایران وجود دارند؛ بدن فرد معتاد به کراک می‌پوسد و عفونت باکتریایی می‌کند. باکتری‌ها عضلات و بافت‌های نرم داخلی را از بین می‌برند؛ کم‌کم عفونت گسترش پیدا می‌کند؛ در اصطلاح عامیانه می‌گویند بدن کراکی‌ها کرم می‌گذارد.  این پوسیدگی تاحدی است که بعد از فوت معتاد، بدن او را غسل نمی‌دهند؛ زیرا هنگام شستشو اجزای بدن‌شان از هم جدا می‌شود.

منشا نام کراک چیست ؟

نام کراک از کوکائین آمده است؛ هنگامی که کوکائین گرم می‌شود؛ صدای ترک خوردگی می‌دهد.علت نام‌ گذاری کراک صدایی است که هنگام گرم کردن بلورها در اثر تبخیر آب ایجاد می‌ شود. تفاوت کراک با کوکائین نیز از نظر ساختار شیمیایی است در انگلیسی کراک یعنی ترک؛ به همین دلیل این واژه برای کراک انتخاب شده است.

 شدت اعتیادزایی کراک

کراک 75٪ تا 100٪ قوی‌تر از کوکائین معمولی است. معتاد به کراک، برای مصرف کراک دو راه دارد:

  • کشیدن دود آن: در این روش جذب مواد مخدر در مغز سریع‌تر انجام می‌شود.
  • استنشاق پودر: معتاد کراک پودر آن را از بینی بالا می‌کشد.

نحوه مصرف کراک

کراک را معمولا با پایپ و شبیه به شیشه مصرف می‌کنند. این پایپ‌ها از جنس شیشه بوده و چند منفذ برای دم گرفتن دارد. برای استفاده از روش تنفسی و دم گرفتن، کراک را پودر کرده و در پایپ ریخته و سپس با حرارت آن را دود می‌کنند. کراک بویی ندارد به‌همین دلیل ممکن است فرزندتان در خانه به‌راحتی آن را استفاده کند. در این روش دود حاصل وارد ریه‌ها شده و از این طریق جذب گردش خون می‌گشود. سرعت تاثیر مواد در این روش بالا بوده و کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا فرد مصرف‌کننده، اثرات آن را تجربه کند.

ماندگاری این ماده تا ۵ ساعت است و اثرات آن بسته به روش تزریق، استنشاق یا دم گرفتن و اسنیف کردن، بین ۵ تا ۶۰ دقیقه علائم نئشگی را از خود نشان می‌دهند.

در واقع کرک مانند تریاک کشیده می‌شود و ممکن است از همان تجهیزات مانند وافور، سیخ و سنگ، قلیان و قل قلی (وسیله‌ای شبیه قلیان که به‌صورت دست ساز و با استفاده از یک بطری و مقداری شیلنگ پلاستیکی ساخته می‌شود) استفاده شود. برخی دیگر نیز مخدر کراک را به سر سنجاق زده و با لوله و زرورق آن را می‌کشند.

اگرچه شایع‌ترین روش مصرف مخدر کراک، تدخین و کشیدن آن است. اما برخی برای لذت بیشتر و تاثیر سریع‌تر آن را تزریق می‌کنند. در روش تزریق، کراک را به‌صورت محلول درآورده و با استفاده از سرنگ آن را به داخل سیاه‌رگ‌ها تزریق می‌کنند. در روش استنشاقی نیز کراک را به‌صورت پودر درآورده و از راه بینی، آن را بالا می‌کشند.

اسپیدبال چیست؟

گاهی مصرف‌کنندگان به‌منظور افزایش قدرت تحریک کننده‌گی، آن را با سایر مواد ترکیب می‌کنند. شایع‌ترین این موارد، ترکیب این ماده با هروئین است که به آن «اسپید بال» می‌گویند. این نوع مخدر کراک بیشتر به صورت تزریقی مصرف می‌شود. برخی نیز آن را با ماری جوانا یا نیکوتین ترکیب کرده و به شکل سیگار دود می‌کنند.

عوارض روانی مصرف کراک

با کاهش مصرف کراک فرد وارد مرحله خماری می‌شود که با علائم متعدد و خطرناکی همراه است. به‌دلیل تاثیرات شدید کراک روی مغز، این آسیب‌های روانی در مواردی جبران ناپذیر هستند. پس از مصرف مخدر کراک فرد در مدت زمان کمی حالات مختلف روانی را تجربه می کند و برخی افراد بعد از مصرف دست به خودکشی یا جنایت می زنند.

از دیگر عوارض روانی اعتیاد به کرک می‌توان موارد زیر را نیز نام برد:

  • افسردگی و غمگین بودن
  • عدم بازداری در رفتارها
  • بزرگ‌منشی و هذیانات خود بزرگ‌بینی
  • تکانشی بودن
  • فعالیت‌های جنسی بیش از حد
  • پرش فکری
  • بدبینی
  • رفتارهای وسواسی جبری
  • آشفتگی و سراسیمگی روانی حرکتی
  • اضطراب و بی‌قراری
  • رفتارهای خصمانه و مجادله آمیز
  • حملات هراس و وحشت‌زدگی
  • ترس از مرگ قریب‌الوقوع
  • هذیان و قطع ارتباط با واقعیت

مخدر کراک چطور بر بدن تاثیر می‌ گذارد؟

همانطور که اشاره شده این ماده مخدر پس از ورود به بدن بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. آن را به شدت تحریک کرده که باعث می‌شود ارگان‌هایی مانند قلب و ریه سریع‌تر از همیشه کار کنند. بنابراین بدن به‌صورت ناگهانی دچار فشار زیادی می‌شود. مدت و شدت اثرات کراک بر بدن فرد بستگی به عواملی از جمله موارد زیر:

  • میزان مصرف
  • سابقه مصرف فرد
  • فردی که در آن مخدر را مصرف می‌کند
  • شرایط روحی و جسمی فرد
  • ویژگی‌های شخصیتی فرد
  • جنسیت

و بسیاری موارد دیگر دارد. اگر کراک به همراه مشروبات الکلی مصرف شود، این دو ماده در بدن فرد مصرف‌کننده ایجاد ترکیبات شیمیایی خطرناکی خواهد کرد. در این حالت سلامتی فرد در معرض خطر بوده و باید سریعا به اورژانس مراجعه کرد. مصرف همزمان کراک با الکل در بدن باعث ایجاد ماده‌ای به‌نام «کوکا اتیلن» می‌شود. این ماده اثر مخدر کراک را چندین برابر کرده و باعث «اوردوز» و مرگ فرد می‌شود.

اوردوز با مصرف کراک

اغلب افرادی که به مخدر کرک معتاد شده و برای درمان اقدامی نمی‌کنند، در کمتر از یک‌ سال جان خود را از دست می‌دهند. این مورد به‌دلیل افزایش عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف در فرد معتاد است. اما همانطور که در مورد قبل نیز اشاره شد، اوردوز با مصرف کراک زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دوز بالایی همزمان مصرف کند یا مخدر کراک را با سایر روان‌گردان‌ها و مخدرها استفاده کند.

 

توجه: کراک تداخل دارویی با داروهای مشابه مت آمتفامین‌ها دارد که می‌تواند زمینه‌ساز اوردوز با مصرف کراک شود.

مرگ ناگهانی زمانی رخ می‌دهد که تعادل شیمیایی بدن به‌هم خورده و ترکیبات سمی در آن ایجاد شوند. این مواد سمی باعث شکل‌گیری واکنش‌هایی در بدن می‌شود که به حمله قلبی منجر شده و مرگ ناگهانی رخ می‌دهد. از جمله علائم اوردوز با کراک می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ضربان قلب و تنفس بسیار شدید
  • تشنج و لرزش شدید بدن
  • از دست دادن هوشیاری
  • بی‌هوشی و کما
  • حمله قلبی و مرگ

چطور تشخیص دهیم کسی کراک مصرف کرده است؟

وقتی فردی برای اولین بار کراک مصرف کند، بیشترین حس لذت را تجربه می‌کند. اما به‌مرور زمان برای تجربه بهتر و سرخوشی بیشتر دفعات و میزان دوز مصرفی خود را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید اغلب مصرف‌کنندگان مخدر کراک می‌گویند هرگز حس اولین بار را دیگر تجربه نکرده‌اند. در فردی که کراک مصرف کرده باشد این علائم قابل مشاهده هستند:

  • پر حرفی و بیراهه گویی
  • پرش فکری و بیانی
  • عدم نیاز به خواب و انرژی زیاد
  • افزایش روابط اجتماعی فرد در صورتی که همواره گوشه‌گیر و منزوی بوده است.
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • قرمز چشم‌ها
  • لرزش دست‌ها
  • فعالیت جنسی و کارهای هیجانی کنترل نشده
  • هوشیاری بیش از حد
  • احساس سرخوشی و لذت فراوان
  • افزایش اشتها
  • افزایش اعتماد به‌نفس

این علائم در صورتی می‌تواند نشانه مصرف مخدر کراک باشد که ناشی از مصرف داروهای درمانی، عوارض بیماری‌ها و غیره نبوده و با رفتار معمول فرد بسیار متفاوت باشد.

بهترین راه درمان و روش ترک اعتیاد به کراک:

با تشخیص اعتیاد به کراک، روند درمان فرد آغاز می‌شود. همراهی و میل شخصی فرد معتاد و خانواده او نقش مهمی در تسریع و کاهش زمان ترک اعتیاد دارد. بهتر است بدانید ترک کراک کار آسانی نیست. فرد دچار حالات خماری شدید ناشی از عفونت‌های داخلی شده و گاهی حتی مجبور است برای درمان دندان‌های از دست رفته خود، دوباره اقدام کنند(در حین ترک ممکن است به دلیل فشارهای جسمی که تحمل می کند دندانهای خود را از دست بدهد)

با آگاهی از نشانه‌های مصرف مخدر کراک می‌توانید به‌راحتی در همان ابتدا نسبت به درمان اقدام کرده و با مراجعه به پزشک و روان‌درمانگر مانع از پیشرفت اعتیاد شوید. بهترین راه درمان معتادان به مخدر کراک، بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد و قرار گرفتن تحت‌نظر مجموعه‌ای از روان‌پزشکان، متخصصان  است.

عکسهایی تکان دهنده از عاقبت مصرف را (ببینید و عبرت بگیرید)

ال‌اس‌دی یکی از مواد توهم‌زای پرطرفدار است که همچون تمام دراگ‌ها می‌تواند اثرات نامطلوبی روی سلامتی داشته باشد. ال اس دی در فرهنگ عامه با نام اسید نیز شناخته می‌شود. این ماده مخدر مرز بین خیال و واقعیت را از بین می‌برد و تمایز این دو را برای مصرف کننده دشوار می‌کند. LSD عوارض ناخوشایندی بر ذهن و روان فرد می‌گذارد از جمله مردمک چشم گشاد شده و دمای بدن فرد به شدت بالا یا پایین می‌رود. افزایش ضربان قلب، فشار خون و عرق کردن و لرزیدن نیز از جمله نشانه‌های مصرف اسید است. در بعضی موارد ثبت‌شده، مصرف طولانی‌مدت و شدید آن باعث بروز اثرات جانبی منفی مثل پارانویا یا روان‌پریشی شده است.

اعتیاد، سوء مصرف و درمان ال‌اس‌دی اثرات ال‌اس‌دی می‌تواند مرگبار باشد

محرک‌ها که بیشتر توهم‌زا هستند، میان افرادی که میل به تجربه و مصرف مواد دارند، محبوبیت زیادی دارد. اغلب سیر یا سفری که افراد بعد از مصرف مواد توهم‌زا تجربه می‌کنند، باعث بازگشت آنها به مصرف دوباره می‌شود. ال‌اس‌دی (LSD) که البته تاریخ مصرف آن به زمانه مدرن محدود نمی‌شود، یکی از مواد توهم‌زای پرطرفدار است که همچون تمام دراگ‌ها می‌تواند اثرات نامطلوبی روی سلامتی داشته باشد. زمانی که در فرد مصرف‌کننده نسبت به این ماده تحمل ایجاد شود، دیگر شاید وقتش باشد که فرد به فکر درمان سوء‌مصرفش باشد.

در طول «سفر»، مصرف‌کنندگان ال‌اس‌دی حالات مختلفی را تجربه می‌کنند، که اغلب شامل اختلال در بینایی و سایر حواس، تغییر در فرایندهای فکری، بروز احساسات شدید و برای بعضی افراد مکاشفه و بینش تازه نسبت به زندگی است.

درک بهتر ال‌اس‌دی

لایزرژیک اسید دی اتیل آمید که معمولاً آن را با نام «اسید» یا LSD می‌شناسند، یک ماده توهم‌زای روان‌گردان است که تغییراتی را در ادراک، حس زمان و مکان، و خلق و خو ایجاد می‌کند. ال‌اس‌دی در دوزهای بسیار پایین (حدود بیست میکروگرم) فعال است. این ماده معمولاً به صورت خوراکی در قالب قرص، قطره یا کاغذ بلاتر عرضه می‌شود که روی زبان گذاشته، جذب و بعد قورت داده می‌شود. از آنجا که ال‌اس‌دی معمولاً به صورت قطعه کاغذهای کوچک عرضه می‌شود، بررسی اجزای تشکیل‌دهنده یک دوز متوسط آن به صورت مستقل کمی دشوار است. اینکه افراد مختلف به شیوه‌های مختلفی به ال‌اس‌دی واکنش نشان می‌دهند هم به دشواری آن اضافه می‌کند. حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف زیاد ال‌اس‌دی می‌تواند منجر به احساس گسستگی و بیگانگی شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برای بیشتر افراد بیست میکروگرم ال‌اس‌دی به قدری کم است که کمترین اثرات سرخوشی را خواهد داشت.

 ال‌اس‌دی در جدول شماره یک قانون مواد کنترل‌شده، یعنی مجرمانه‌ترین دسته از داروها قرار دارد. داروهای جدول یک «پتانسیل زیادی برای سوءمصرف» دارند و در حال حاضر کاربرد درمانی پذیرفته‌شده‌ای برای آنها وجود ندارد؛ با این حال، از ال‌اس‌دی در بسیاری از درمان‌ها استفاده شده و در درمان افسردگی و اضطراب موفقیت‌هایی از خود نشان داده است. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ال‌اس‌دی پتانسیل درمان اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) و اعتیاد را هم دارد. با اینکه ال‌اس‌دی اثرات جانبی مثبتی از خود نشان داده است اما روی افراد مختلف اثرات متفاوتی دارد. در بعضی موارد ممکن است اثرات جسمی و روانی جدی روی افراد داشته باشد.

واکنش‌های بدن به ال‌اس‌دی علاوه بر رفتار و آسیب‌های خطرناک، مثلاً کم دیدن ارتفاع جایی مرتفع و پریدن از آن، می‌تواند صدمه‌های جبران‌ناپذیری بزند یا پیامدهای اجتماعی، قانونی و شغلی هم داشته باشند. ال‌اس‌دی وقتی با سایر داروها به ویژه داروهای ضد افسردگی‌ همچون لیتیوم ترکیب شود هم خطرناک است. اثرات جدی ال‌اس‌دی معمولاً فقط بعد از مصرف دوزهای زیاد و مدام اتفاق می‌افتد اما این اثرات می‌تواند مرگبار باشد.

قارچ سحرآمیز یا داروی شیطان

قارچ‌های سایلوسایبین (به انگلیسی: Psilocybin mushroom ) که به‌طور عامیانه، قارچ جادویی یا مجیک ماشروم (به انگلیسی: Magic mushroom ) نیز نامیده می‌شوند، دسته‌ای چندتباری از قارچ‌های چتری حاوی ماده ی توهم‌زای سایلوسایبین هستند که پس از مصرف توسط انسان، به سایلوسین تبدیل می‌شود که خاصیت روان‌گردان دارند.

قارچ های توهم زا برای قرن‌ها در مراسم بومی یا مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته اند اما امروزه به عنوان یک ماده مخدر در بین افراد رواج پیدا کرده اند بسیاری از افراد بدون آنکه بدانند قارچ مجیک ماشروم چیست اقدام به مصرف آن می نمایند اما آیا مصرف این قارچ بدون عوارض است؟ ماده مخدر ماشروم نیز مانند هر ماده‌ی مخدر دیگری که بر روی ذهن و سلامت ذهنی افراد تاثیر دارد روند رهایی از آن سخت و دشواری می‌باشد و نیاز به ترمیم راه های عصبی از بین رفته دارد. برای آنکه بیشتر با این مقاله آشنا شوید در این مقاله شما را با قارچ جادویی مخدر ماشروم آشنا می‌کنیم.

قارچ مجیک ماشروم یا سیلوسایبین چیست؟

قارچ سیلوسایبین که به آن قارچ جادویی یا قارچ ماشروم نیز می‌گویند، قارچ های توهم زایی هستند که حاوی ماده شیمیایی سیلوسایبین می‌باشند. مواد مخدر قارچ ماشروم به دلیل اثرات روان‌گردان محبوب هستند. قارچ جادویی که به طور سنتی در جوامع بومی برای اتصال به دنیای ارواح استفاده می‌شد، در دهه 1960 در سراسر جنبش هیپی محبوبیت پیدا کرد. امروزه نیز معمولا در جشنواره های موسیقی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه قارچ‌های جادویی  اثرات توهم‌آوری دارد و فرایند ترک ماشروم از نظر روانی بسیار دشوار است اما به راحتی می‌توان آن‌ها را با قارچ‌های سمی اشتباه گرفت. بنابراین آشنایی با انواع ماشروم مجیک ضروری است.

انواع مجیک ماشروم یا قارچ توهم زا

حدود 200 گونه قارچ روانگردان وجود دارد که در سراسر جهان توزیع شده است. این گونه ها نام‌های مختلفی دارند و معمولا براساس جنس های بیولوژیکی شان طبقه بندی می‌شوند. سیلوسایبین، ژیمنوپیلوس، پانائولوس و کوپلندیا از رایج‌ترین آن‌ها هستند که در سراسر جهان یافت می‌شوند.

به طور کلی، قارچ های روانگردان قارچ هایی با هاگ تیره و آبششی هستند که در مراتع و جنگل های مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری رشد می‌کنند.نحوه مصرف ماده مخدر ماشروم بصورت تازه یا خشک است و همچنین می‌توان آنرا بصورت چای دم کرد.همچنین می‌توان قارچ های حاوی سیلوسایبین را به غذاها اضافه کرد یا آن‌ها را پخت و مصرف کرد. قارچ سیلوسایبین نیز ممکن است خشک شود و به صورت پودر درآید که می توان آن را در کپسول ریخته و قورت داد. البته در برخی موارد تزریق قارچ سیلوسایبین هم دیده شده است اما این روش‌ بسیار نادر است. تزریق پودر سیلوسایبین بسیار خطرناک است و می‌تواند کشنده باشد. در ادامه این مقاله کمپ ترک اعتیاد خط خورشید شما را با اثرات و عوارض مصرف مجیک ماشروم آشنا می‌کنیم.

عوارض ماشروم چیست؟

مصرف کنندگان مواد مخدر قارچ ماشروم معمولا بین 20 دقیقه تا 2 ساعت پس از مصرف، اثرات آن را احساس می‌کنند. عوارض مصرف مجیک ماشروم چیزی حدود 3 تا 6 ساعت طول می کشد و شامل توهم، سرخوشی، اضطراب، بی قراری و لرز می‌شود. در برخی موارد، اثرات قارچ می‌تواند تا 3 روز ادامه داشته باشد. تغییر در درک زمان و احساس آرامش معمولا افراد را به سوء مصرف از آن وسوسه می‌کند.

به طور کلی، سوء مصرف قارچ ماشروم به اندازه سایر مخدرها مانند اپیوئیدها ( این مواد مخدر شامل تریاک، مورفین و هروئین که در مورد ترک هروئین در مقاله ای دیگر به طور کامل توضیح داده ایم م یشوند) مثل یا محرک ها تهدید کننده نیست. با این وجود، مصرف کنندگان ممکن است دچار مسمومیت شوند. سایر عوارض ماشروم مخدر عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • دهان خشک
  • افزایش ضربان قلب
  • لرز
  • اسپاسم عضلانی
  • فشار خون بالا
  • تعریق بیش از حد
  • بی حسی
  • بی توجهی

از دیگر عوارض مصرف قارچ های توهم زا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • احساس شناور بودن
  • توهمات بینایی و شنوایی
  • اضطراب
  • بیخوابی
  • روان پریشی
  • ادراک تغییر یافته
  • توهمات غیر قابل پیش بینی
  • تغییر خلق و خو

استفاده مداوم از قارچ جادویی می‌تواند در فرد روان پریشی طولانی مدت ایجاد کند. تحقیقات انجام شده توسط دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در مورد تاثیرات ماشروم نشان داده است که حتی یک دوز قوی قارچ مخدر ماشروم می‌تواند شخصیت فرد را برای بیش از یک سال و شاید برای همیشه تغییر دهد.

اعتیاد به قارچ سمی ماشروم (قارچ سیلوسایبین)

بحث بر سر اعتیاد آور بودن یا نبودن قارچ جادویی وجود دارد. مانند هر ماده دیگری، فردی ممکن است به دلایل مختلف وابسته شود. هر چه فرد بیشتر مصرف کند، ممکن است تمایل بیشتری به این ماده داشته باشد. در برخی موارد، افراد ممکن است ترجیح دهند قارچ سیلوسایبین را با ماده دیگری مانند LSD برای تجربه تأثیرات متفاوت ترکیب کنند. به همین دلیل، افراد بیشتر احتمال دارد به جای وابستگی فیزیکی به مصرف قارچ مخدر  وابستگی روانی پیدا کنند.

البته شدت وابستگی اغلب به دفعات و میزان مصرف قارچ بستگی دارد. افرادی که از قارچ سوء استفاده می‌کنند معمولا با این باور که برای حفظ حس روشنگری یا شادی به آن نیاز دارند، وابسته می‌شوند. یک «سفر خوب» که در آن مصرف‌کننده احساس سرخوشی می‌کند، ممکن است بر او تأثیر بگذارد که بخواهد به مصرف ادامه دهد اما «سفرهای خوب» تضمینی نیست. برای رهایی از این ماده خطرناک بهتر است از  مراکز ترک اعتیاد خصوصی کمک بگیرید.

مصرف این قاچ توهم زا بعد از اینکه منجر به عواقب منفی شد منجر به اعتیاد به آن می‌شود. اگر فردی قارچ سیلوسایبین را با مواد دیگری مانند الکل، بنزودیازپین ها، محرک ها یا مواد افیونی ترکیب کرده باشد، خدمات سم زدایی برای او باید انجام شود. برای رهایی در کمپ با تجویز و نظر پزشک شروع سم زدایی انجام می شود و در یک دوره‌ی زمانی بسته به میزان مصرف فرآیند پاکسازی بدن بیمار انجام م یشود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در مورد گزینه های درمانی سوالی دارید، همین امروز باما تماس بگیرید.